تا بینهایت دور

شهری برای قدم زدن
 
میراث معنوی در وبلاگستان

 جلسه ی سه شنبه ها با پرشینبلاگ

موضوع::میراث فرهنگی در وبلاگستان

اعضای  وبلاگ نویس شرکت کننده در جلسه که در دفتر پرشینبلاگ واقع در خیابان بهشتی نبش خیابان میرعماد قرار دارد برگزار شد بدون هیچ ترتیب خاصی عبارت بودند از:::

انجمن داستانی چوک

شبکه های کامپیوتری

اخبار آی تی

دانش و الکترونیک

تا بینهایت دور

افیون

پست کوتاه

اینجا داستان

پاتوق ادبی

روزگار من را ببینید

فقط زندگی

هفت برگ شعر

هفت سرگرمی

فقط خودم فقط خودت

فقط خودم و فقط خودم

کلبه ی ویوارا

زمانه بی کرانه،ایران جاودانه...اکرنه

لحظه هایی که میگذرند

PHILTER

تا همیشه سخت، پیروز

 

در این جلسه  به بحث و گفت و گو و تبادل نظر  در مورد کلمه ی میراث معنوی ، چگونگی حضور این میراث معنوی در وبلاگستان  و دنیای مجازی ، نحوه ی ثبت و چگونگی ماندگاری این آثار برای آیندگان و نسلهای بعدی که از این دنیای مجازی استفاده میکنند ، پرداخته شد.این گفتگوها در دو جلسه برگزار شد که من برای یکپارچه شدن یاداشتها از بحث ها  و موضوع ها ، نتیجه ی گرفته شده از هر موضوع رو عنوان میکنم..

اِرث  آنچه از مال مرده به وارث رسد. بازمانده

معنوی  منسوب به معنی . مربوط به معنی ، مقابل لفظی،حقیقی و راست و اصلی و ذاتی و مطلق و باطنی و روحانی ، مقابل مادی . مقابل صوری . مقابل ظاهری،

عامل معنوی   درمقابل عامل لفظی مانند عاملیت ابتداء است در خبر که همان مجرد بودن از عوامل لفظی است .

معنایی که فقط بوسیله ٔ قلب شناخته می گردد و زبان را در آن بهره ای نیست . (از تعریفات جرجانی (.

که البته تفاوت شایانی با  حالات روحانی دارد

روحانی   منسوب به روح که بمعنی نسیم و آسایش و تازگی باشد، یعنی از مقوله ٔ آسایش و نسیم است در لطافت و پاکیزگی ... و جایی که گویند این چیز روحانی است بضم و فتح راء هر دو خوانده اند و در لفظ روح بفتح یا ضم راءدر حالت نسبت الف و نون می افزایند. (از غیاث ). باروح و خوب و نیک و مطبوع و پسندیده . (ناظم الاطباء).
..................

پس شاید بتوان گفت که معنی میرآث معنوی آنچه از گذشته گان برای آیندگان باقی مانده که نه جسمانیست و نه مادی است و بوسیله ی قلب شناخته میشود و صوری و ظاهری نیست و یا خاطرات و یادمان هایی که در مادی و جسمی و جنسی نیست و باعث افتخار و غرور میباشند.

میراث معنوی در وبلاگستان در محتوای نوشتاری ، تصویری ، صوتی و یا موج پیگیر توسط مدیران وبلاگ یا کاربران استفاده کننده از وبلاگستان، موجودیت دارند

 

نوشتاری یا زبان نوشتاری : زبانی است که نشانه‌های آن خطی است. این زبان پس از زبان گفتاری آموزش داده می‌شود.تمامی وبلاگهایی که به صورت متن سعی در ثبت یک لحضه ی خاص یا روز و حتی انتشار داستانها و شعر های خود میباشند،که البته اینها همانطور که گفته شد در مرور زمان و با توجه به باز خورد و استقبال مخاطبین یک جامعه میتوانند در وبلاگستان یه یک میراث معنوی تبدیل شوند.مثلا داستان یا قطعه ادبی که با توجه به شایط خاص مورد در چند سال بعد مورد توجه مخاطبین دنیای وبلاگستان قرار میگیرد و این علاقه به صورت یک افتخار اجتماعی تبدیل شده و نصل به نصل انتقال پیدا میکند. البته با توجه به عمر اینترنت و وبلاگستان در ایران و حتی جهان خیلی زود است که منتظر چنین انقلابی بود ولی فرض شود کسی شبیه صادق هدایت امروز شروع به نوشتن  داستانی با سبک خاص در وبلاگ شخصی خویش کند و بعد از گذر چند سال دستانهای او بازار و مشتری خاص خود را پیدا کند و نوع داستان و جمله هایی از ان نسل به نسل در اجتماع مجازی و حتی حقیقی انتقال داده باشد ،چیزی شبیه به جمله معروف (در زندگی زخمهایی هستند که مثل خوره ...)  . شاید روزی به همین داستان کوتاه (داستان خود ارضایی،مصطفی مردانی)  و جمله ی (همیشه از یک سکوت طولانی شروع می­شود) افتخار کردیم . گاه با نوشتن از برگزاری جشنها و یادمانها در حفظ این جشنهای معنوی میتوان کوشا بود.

تجربه های من از کشور هندوستان 

شادمانه‌ها 

تصویری: از قبیل عکس و ویدئو و یا فلش ویدیو ها و کلیپهای طراحی شده و  هرچیز که به صورتی نمایشی در وبلاگستان وجود داشته باشد.عکسهایی ار اتفاقات افتاده در جهان مثل  آتش سوزی، جنگها ،تخریبهای زیست محیطی و.....حالا میتواند به صورت فایل های حرکتی از قبیل فیلم و فلشها باشد یا به صورت عکس ، که البته جهت حمایت و از مردم آسیب دیده و یا عدم حمایت از بانیان آنها در وبلاگستان منتشر میشود که ماندگاری این آثار نمایانگر توع برخورد دنیای مجازی و وبلاگستان با اتفاقات روز بوده و انتقال این حمایت از آسیب دیدگان و کسانی که برگزار کننده ی اینگونه مراسم هستند

ازوقایع یازدهم سپتامبر  ،  جنگ عراق،  حتی  جشنها و فستیوالهای برگزار شده که خود برای خود جایی خاص در نگهداشتن و انتقال میراثها و یادمانهای معنوی میباشد

 

صوتی: صدا یا صوت در واقع لرزش ذرات سازنده است که توسط گوش‌ها حس می شود.انواع آن در وبلاگستان به صورت

موزیکها

سرودهای ملی همه ی کشورها

سرودهای مذهبی

 دعا ها و نیایش ها

رادیوهای اینترنتی

گزارشات ظبط شده توسط خبر گزاری ها

پادکستها  ی شخصی

 

و هرچیز دیگری که به صورت شنیداری باشد موجودیت می یابد.

 

یک موج پیگیر توسط مدیران وبلاگ یا کاربران استفاده کننده از وبلاگستان، هر اتفاقی که به طور خاص در توجه عموم قرار میگیرد،از قبیل بازداشتهای سیاسی

جمع آوری امضا برای حمایت یا عدم حمایت از یک موضوع خاص  ،  انواع نظر سنجی ها  که توسط  مدیران وبلاگها

 یا سایتهای سرویس دهند  به اجرا در می آیند.

 این توضیحات و لینک شده ها شاید لازم باشد تا مطمئن شویم که از چه دنیایی صحبت میکنیم.از دنیای مجازی و یک بخش تقریباً کامل و از همه رنگ این دنیا وبلاگستان است.میراث معنوی در وبلاگستان مشخص در یک نوع نگرش یا در فرهنگ یک قوم نیست. در این دنیا هرچیزی روزی میتواند باعث افتخار باشد و چون نه جامد است و نه مادی میتوان میراث معنوی نامیده شود.

با توجه به توضیحات و نحوه ی ثبت این اطلاعات در وبلاگستان و با توجه به معنی میراث معنوی از دید این جلسه میتوان گفت که زمانی میتوان به این موج اطلاعات میراث معنوی گفت که هم صحت و درستی مطلب اثبات شده باشد هم این مطلب از گذشته ، حالا چه دور و چه نزدیک برای یک نصل در این دنیای مجازی مانده باشد هم در ذهن وفکر و اندیشه نصل بعد و شاید نصل بعدتر ماندگاری داشته باشد و از همه محمتر باعث افتخار باشد.

همانطور که نمیتوان از قرارداد ترکمانچای به عنوان یک میراث خوب و معنوی نام برد از خیلی از وبلاگها و سایتها هم نمیتوان به عنوان میراث معنوی یاد کرد،مثلا آنها که بر خلاف موازین اجنماعی ثبت و شروع به کار میکنن از قبیل سایهای مستحجن و وبلاگهایی که از الفاظ رکیک و القاب خلاف اخلاق استفاده میکنند.

نحوه ی ماندگاری  استفاده از شیوه ی صحیح در انتقال آن میتواند کمک بسزایی در ماندگاری هرچه بهتر و بیشتر آن میراث بکند ، مثلا قلو نکردن در آن وقایع رخ داده شده به طوری که از واقعیت دور افتد.کم رنگ جلوه دادن اتفاق هم میتواند چنین تاثیر منفی در ماندگاری آن میراث داشته باشد.تبلیغ صحیح به طوری که بتوان به راحتی از اطلاعات صحیح و مرجع در مورد اتفاق به دست آورد،نمایش و یادآوری اتفاق افتاده شده و به روز شدن بازخوردها و نمایه ها از آن میراث.

باید یاد آور شد که ماندگاری هرچه بهتر و بیشتر هر آنچه که در این دنیای مجازی و وبلاگستان به عنوان میراث معنوی

یاد میشود نه تنها باعث انتقال فرهنگ و ادب و اخلاق قومی و ملیتی است که خود کمکی شایان برای زنده نگه داشتن بهتر خودمان و هر آنچه که ما به آن افتخار میکنیم هست،این شاید یک  وظیفه نباشد که هست،شاید خارج از توان ما باشد که نیست،اما هرچه هست باید کوشید تا زنده بماند هر آنچه که میراث گذشته گان ماست و ما به آن افتخار میکنیم و باید کوشید تا چیزی از ما هرچند محدو باقی بماند تا دیگران و آیندگان ما بتوانند به عنوان میراٍ از گذشتگانسان به آن افتخار کنند.

بهتر است بدانیم   که در دنیای حقیقی برای اینکه به چیز نام میراث به خود بگیرد باید سالها گذشته باشد و بعد یکی از نامهای  معنوی ،قرهنگی،باستانی،را به آن الصاق کرد اما در دنیای مجازی و اینترنت این گذشت زمان  بسیار کمتر شده و گاه اصلا ربطی به سابقه حضور در دنیای مجازی ندارد و در بعضی موارد شاید به سایتی میراٍمعنوی گفته شود ولی آن سایت یا وبلاگستان هنوز و شاید سالها به فعالیت خود ادامه دهد.

شاهنامه خوانی

 دماوند 

خاتمی

ایران

ایرانی

خلیج فارس

دریای خزر

نخستین سرویس وبلاگ فارسی

دانشمندان ایرانی

زبان فارسی

 موسیقی اصیل ایرانی

نمای ایران

 

این یادداشت در حکم یک کلام خرد میباشد و کمک شما را برای بهتر شدن لازم دارد