تا بینهایت دور

شهری برای قدم زدن
 
گفتمان وبلاگ نویسان در فرهنگ سرای بانو:::موضوع بحث شده چگونگی مقابله با عدم رعایت قانون کپی رایت و سرقتهای ادبی

جلسه اعضای وبلاگ نویس در فرهنگسرای بانو

با محوریت بحث درمورد قانون کپی رایت،سرقت ادبی،روشهای انجام اینگونه سرقتها،و روشهای مقابله برای حل این معزل.

اعضای  وبلاگ نویس شرکت کننده در جلسه که در اتاق شماره ی 25 فرهنگ سرای بانو برگزار شد بدون هیچ ترتیب خاصی عبارت بودند از:::

شبکه های کامپیوتری

اخبار آی تی

دانش و الکترونیک

تا بینهایت دور

افیون

پست کوتاه

اینجا داستان

پاتوق ادبی

فقط زندگی

هفت برگ شعر

هفت سرگرمی

بزرگ مهر

وبلاگ گروهی کتابداران ایرانی

وبلاگ گروهی آرشیویستهای ایرانی

فوتوبلاگ کتابداری

انجمن دانشگاهی الزهرا

کتابداران فردا

ادکا(اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی کتابداری)

فهرست نویسی منابع اینترنتی

فقط خودم فقط خودت

فقط خودم و فقط خودم

کلبه ی ویوارا

لبخند،نیشخند،زهرخند

زمانه بی کرانه،ایران جاودانه...اکرنه

لحظه هایی که میگذرند

 

 

 

به جا میدانم قانونهای حق کپی و رایت و حقوق ادبی یک ناشر و یک نویسنده  را بیان کنم.

حق تکثیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حق قانونی و مالکانه برای تکثیر، انتشار و فروش نسخی از محصولات آفرینش فکری پدیدآور (کتاب، موسیقی و سایر آفرینش‌های فکری و هنری). از هنگامی که مؤلف اثری را خلق می‌کند، حق نشر آن اثر به او تعلق دارد، چه این اثر را در مراجع قانونی ثبت کرده باشد یا نه. کپی رایت، حقی قانونی است که به مؤلفان، مصنفان، نمایشنامه‌نویسان، ناشران، برای نشر، تولید، فروش و توزیع انحصاری آثار ادبی، هنری و نمایشی و هرگونه محصول آفرینش فکری تعلق دارد. حق تکثیر، (کپی‌رایت یا حق نشر) یک مجموعه از قوانین انحصاری است که به وسیله دولت برای تنظیم روش یا شیوه یا چگونگی بیان اطلاعات و ایده‌ها برای مدتی محدود تصویب شده‌است. کپی‌رایت ممکن است در گستره وسیعی از خلاقیت‌ها و کارهای هنری و کارهای از این‌ دست وجود دارد.این قانون حوزهٔ کارهای ادبی، سینمایی، تولید موسیقی، ضبط صدا، نقاشی، عکاسی و نرم‌افزار،نمایش‌های زنده،پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، و طراحی‌های صنعتی را شامل می‌شود.

حق تکثیر نوعی مالکیت اندیشه است؛ طراحی‌ها یا طراحی‌های صنعتی ممکن است شکلی مجزا یا یکسان از مالکیت ذهنی در برخی از حوزه‌های قضایی باشند. در بیشتر موارد این حقوق یک دوره‌ی زمانی محدود دارند.

منبع

دزدی ادبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دزدی ادبی، یا انتحال، را می‌توان استفاده بدون اجازه یا تقلید شبیه به زبان و تفکرات نویسنده دیگر دانست که در آن نویسنده‌ای تلاش می‌کند آنرا به نام خود مشخص‌کند. دایره‌المعارف حقوقی آمریکا آن را «عمل تخصیص دادن خلاقیت ادبی یک نفر دیگر یا گزیده‌ای از آن یا متن ناشی از آن گویی که خود آن را خلق کرده‌است می‌داند

در ادبیات آموزش دانشگاهی، سرقت ادبی بوسیله دانش آموزها، اساتید، یا محققین نادرستی آموزشی یا کلاه‌برداری آموزشی دانسته‌اند ومتخلفین مورد انتقادات آموزشی قرار می‌گیرند.در روزنامه‌نگاری، سرقت ادبی نقض اخلاق روزنامه‌نگاری شمرده می‌شود و با متخلفین معمولا برخورد می‌شود که این برخوردها می‌تواند شامل برخوردهای انضباطی باشد. البته برخی نیز ادعا دارند که ناخودگاه آنرا انجام داده‌اند.

گرچه دزدی ادبی قدمتی تاریخی دارد اما در عصر حاضر و با پیشرفت روز افزون اینترنت و گسترش مقالات برخط دزدی‌های ادبی نیز ساده‌تر شده‌اند و با کپی و پیست کردن براحتی صورت می‌گیرند

منبع

 

موضوعات بحث شده در جلسه

مصداقهای سرقت ادبی::: 

1-      مادی:کپی یا چاپ کردن کتاب ،مقاله ، تحقیق بدون اطلاع و اجازه نامه از نویسنده یا ناشر و موءلف  مطلب  جهت کسب سود مادی که خود باعث زرر مالی به نویسنده یا ناشر و موءلف اول را در پی دارد.

2-      معنوی : کپی و استفاده کردن از مطلب چاپ شده و انتشار یافته  بدون ذکر منبع یا نام نویسنده.

شایان ذکر است که حقوق مادی موءلفین و ناشرین در برابر آثار ادبی تا سی سال معتبر بوده و بعد از سی سال از درجه ی اعتبار خارج است.

میتوان در این موضوع انواع دانلودهای غیر مجاز  موسیقی ، فیلم ، عکس ، کتابهای الکترونیک یا استفاده ی غیر مجاز از مطالب وبلاگ یا حتی عنوان آنها برای سوء استفده از اعتبار آنها را نیز  نامبرد.

در بعضی موارد از قبیل برگردان داستانها یا مقالات از زبانی به زبان دیگر  طبق قوانین بین المللی نیز باید از موءلف و  ناشر اولیه ی اجازه ی  رسمی داشت و در غیر این صورت باز شاهد یک عدم رعایت قانون حق نشر خواهیم بود.

در این راستا میتوان باز موزیک را  یکی از مظلومترینها دانست ،چون هم طرفداران بسیار زیادی را دارد و هم در فرمتها و در سایتهای  فروان در دنیای مجازی و گاه در دنیای حقیقی توسط عاملین پخش فابل دسترس ترین هست.

نمونه های بارز اینگونه کپی رایت ها در بازار داخلی را میتوان انتشار فیلم اخراجی ها که طبق گفته تهیه کننده و کارگردان این فیلم بیشترین زرر مالی را متحمل شدند دانست و س از آن شاهد پخش غیر مجاز  فیام علی سنتوری بودیم که آن هم دچار چنین زررهای مالی بود.

وبلاگستان و اتحام عدم رعایت حقوق معنوی و گاه مادی آثار

یکی اتحاماتی که به وبلاگستان چه در میان فارسی زبانان و چه در استفاده کننده های دیگر  بعد از عدم رعایت دستورات زبانی و استفاده از دایلوگهای عامیانه در این وبلاگه که به عقیده ی بعضی باعث آسیب به زیان میشود ،میتوان عدم رعایت قانون کپی رایت چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی دانست که روشهای سوء استفاده در وبلاگستان به روشهای زیر صورت میپذیرد.

استفاده از یک یا چند مطلب از وبلاگی در وبلاگ یا سایت دیگری بدون ذکر منبع .

استفاده از مطالب در وبلاگ دیگر با ذکر نام جعلی یا شخص دیگری بجزء نویسنده یا صاحب مطلب

استفاده از شییوه و روش یا عنوان یا اسم نویسندگان به صورت فاحش که یا درجهت از بین بردن اعتبار  صاحب مطلب به کار میرود یا در جهت سوء استفاده از اعتبار آن.

مثالهایی که میتوان در این باره زد را در لینکهای زیر میگذارم تا با چند نمونه و آسیبهای  آن بیشتر آشنا شویم که در نوع خود جالب است.

 

نخست وزير كانادا به سرقت ادبي متهم شد

اسپیلبرگ متهم به سرقت ادبی شد

البته  جای خالی نگذاریم که گروهی از این نویسندگان نشریات،روزنامه ها، گاه نامه ها،مجریان تلویزیونی چه در برنامه های زنده و چه در برنامه های از پیش ظبط شده ، سارقین اصلی و گاه مشتریان پر و پا قرص این نوع سرقتها از دنیای وبلاگستان هستند

 

همانطور که گفته شد نوعی از سرقت ادبی استفاده از مطالب و متون بدون نام بردن از نویسنده یا منبع و یا استفاده از نامهای جعلی و یا اشخاص دیگر بجای نام نویسنده و ناشر اصلی متون و مطالب است.نوع دیگر سرقت ادبی در دنیای مجازی و بلاگستان را میتوان به استفاده از نام افراد معتبر هنگام ابراز نظرها و نقدها و گاه برای توهین و فحاشی دانست که این روش جدیدا بسیار به چشم میخورد که تنها سودی که برای شخص استفاده کننده میتواند داشته باشد گمنام ماندن خود و  لطمه زدن  به اعتبار دیگران است. که در برخی مواقع باعث سوءتفاهم های بسیار بزرگ در جامعه ی ادبی میباشد.

راه های مقابله با دزدان ادبی برای جلوگیری از عدم رعایت قانون کپی رایت و حق نشر  و  یا دسته کم  کمتر شدن سرقتهای ادبی .

در دنیای مجازی به علت پراکنده بودن اینگونه سرقتها و اینکه اقلب به صورت مخفیانه انجام گرفته و یا در صورت مشاهده بدون هیچگونه تذکری از آن عبور میکنیم مقابله با آن بسیار سخت و کند خواهد بود ولی باید دانست که هرچه زودتر با این مقوله به مقابله بر نیاییم بیشتر زرر خواهیم کرد.

یکی از روشها برای مقابله با عدم رعایت قانون کپی رایت و سرقتهای ادبی ایجاد گروهای مجازی برای رد گیری و پیگیری و احیانا تذکر به فرد و ایجاد سایتهای اطلاع دهنده  که در آن به کاربران نام وبلاگها ، سایتها و افراد خاطی را اعلام کرده تا به صورت جمعی بتوان با آنها مقابله کرد.ما باید با ایجاد استانداردها برای مقابله با عدم رعایت قانون کپی رایت در دنیای مجازی برنامه هایی را نیز برای آموزش به افراد جهت مقابله با عدم رعایت قوانین کپی رایت ترتیب بدهیم تا بتوانیم این مقابله را همه گیر و  به صورت یک اصل در این دنیای مجازی  پیاده کنیم.

یادمان باشد و به دیگران هم یادآموری کنیم که اولین کسی که میتواند به ما کمک کند خودمانیم،با رعایت کردن تمام اخلاقیات در استفاده از مطالب سایتها و وبلاگهای دیگران و ذکر منبع و یا نام ناشر و نویسنده مطلب و مقاله .

نتیجه::::سرقت ادبی هرطور که باشد،به هر زبانی که باشد.در هرکجای دنیا که باشد.و هرکسی چه معروف و مشهور چه آدم عادی،چه مرد چه زن آن را انجام دهد ، بر زد ترویج صحیح علم قدم برداشته و وظیفه ی تمام کاربران و وبلاگنویسان و مراجع قانونی است که با آن به مقابله بپردازند.

 

گمانم  بشود اینجور برداشت کرد که خیلی ها میتوانند سرقت ادبی بکنند. خیلی ها نادانسته سرقت ادبی میکنند. خیلی ها سرقت ادبی میکنند و دانسته میکنند. خیلی ها  دچار سارق زدگی میشوند و اما خیلی کم کسانی هستند که به سرقت ادبیشان اعتراف میکنند.

***فرمولها در سرقت ادبی و علمی نمیگنجند

1مطلبی از این دست 2مطلبی از این دست  3مطلبی از این دست 4 مطالبی از این دست        مطالبی از این دست

سلام